Voorjaarsconcert 2017

 
 

Het Voorjaarsconcert 2017 vond plaats op 10 juni 2017 in de St.Martinuskerk in Halsteren.

Na het succes van het alom gewaardeerde Jubileumconcert van 27 november 2016, was het de vraag of het Toonkunstkoor zonder de steun van projectzangers een half jaar later opnieuw in staat zou zijn een goed concert te geven.

Met de herinnering aan de muzikale hoogtepunten uit het jubileumconcert, werd het repertoire van de afgelopen zeventig jaar doorgenomen op zoek naar nog weer andere muzikale pareltjes, waarmee de feeststemming van het vorige jaar kon worden verlengd.

Het openingslied, Spasi Gospodi, dat Tsjaikovski in 1880 schreef, maakte, doordat het zonder begeleiding gezongen werd, diepe indruk op de aanwezigen.

In het tweede programmaonderdeel, Nichts soll uns scheiden von der Liebe Gottes van Buxtehude, werd de samenwerking van koor en solisten Birgit Beckhaus, Ellen van Loon en Titania Baljet met het begeleidende strijkersensemble uit het Symfonieorkest Jacob Obrecht een muzikaal feestje. In het daarop volgende Beatus Vir van Vivaldi , waarin de violen met de zangstemmen van de solisten mochten dartelen in de fantasieën van Vivaldi, werd er nog een schepje bovenop gedaan.

Het koor kon daarna met Hallelujah, Amen van Händel het reeds aanwezige enthousiasme bevestigen.

Het orgel van de Martinuskerk met Edu de Goffau aan het klavier maakte het mogelijk om samen met het strijkersensemble een uitvoering te realiseren van Ave, Verum Corpus van Mozart op de oorspronkelijke manier. In de slechts 45 maten van dit stuk ontwikkelden de uitvoerenden een indrukwekkende klank.

Na een zeer ingetogen gezongen Cantique de Jean Racine van Fauré werd er een korte pauze gehouden.

Het programma werd voortgezet met thematisch gekozen liederen. De eerste groep, met het onderwerp Liefde, omvatte: Ich Bete an die Macht der Liebe van Bortniansky. Hierin hoor je een romantische, ietwat sentimentele liefde. In Due pupille amabile en Luci care, Luci belle, twee nocturnes van Mozart, dolt de componist in Italiaanse teksten met verliefdheden.

De tweede groep liederen noemen we gospelsongs, omdat de liedtekst een stichtelijke of anderszins goede boodschap bevat. Deze liederen zijn veelal van Engelse of Amerikaanse herkomst en ook tamelijk recent. Er werden vier liederen uitgevoerd. Het eerste en oudste lied Lead Me Lord van Wesley bevat een psalmtekst. Het tweede, As Torrents in Summer van Elgar, is gecomponeerd rond een 19e eeuwse poëtische tekst van Longfellow. De derde, An Irish Blessing van Moore, op een heel oude tekst van St. Patrick. De vierde is gebaseerd op een gelegenheidstekst uit 1956, waarin een verband wordt gelegd tussen vaderlandsliefde, de macht van de koning en Goddelijke Almacht. Dit laatste lied, King All Glorious van Vail, ondersteund door orgel en met het majestueuze trompetgeschal van Nino van Tilborg vormde een optimaal contrast met de a capella gezongen opening van het concert en een daverende afsluiting ervan.

De vraag van het begin of Toonkunstkoor Bergen op Zoom een half jaar na het Jubileumconcert opnieuw een goed concert zou kunnen geven, was voor het aanwezige publiek, te horen aan het gulle applaus, geen vraag meer maar een zekerheid.

De kwaliteit van de muziekkeuze, de goede uitvoering van de solo- en koorzang, de uitstekende begeleiding met orgel, piano, strijkers en trompet, de manier waarop het concert gepresenteerd werd en vooral de wijze waarop aan dit alles door Loek van Dijck leiding werd gegeven hebben aan het succes bijgedragen.

pb ec